Рівно 30 років тому (15 червня 1994 р.) фундатор та незмінний очільник однойменної наукової школи Анатолій Васильович Фурман захистив виконану в Інституті психології АПН України докторську дисертацію зі спеціальності 19.00.07 педагогічна та вікова психологія на тему «Психолого-педагогічна теорія навчальних проблемних ситуацій». Науковим консультантом майбутнього корифея української психології, освітології та методології стала член-кореспондент АПН СРСР, д.психол.н., проф. Л.М. Проколієнко, а після її смерті професор Я.І. Бурлака. Офіційними опонентами виступили відомі доктори психологічних наук: проф. В.К. Демиденко, проф. М.Й Боришевський, проф. Н.В. Чепелєва. Фундаментальне дослідження висвітлювало проблематику психолого-дидактичної теорії розвитку, функціонування, застосування проблемно-діалогічних ситуацій у процесі суспільно організованого навчанння, обґрунтовувало принципи, умови і параметри наукового проектування і психомистецького зреалізування ситуативно змінного пошуково-пізнавального простору безперервної розвивально-міжсубʼєктної взаємодії у класі, дослідницькій лабораторії, навчальному кабінеті чи лекційній аудиторії, а також висвітлювало евристичні можливості застосування пропонованої теорії як базового наукового змісту та окремого випадку теорії і методології інноваційної системи модульно-розвивальної освіти
.Обґрунтування професором Фурманом А. В. нових концептів, моделей та закономірностей нині має широке прикладне застосування, адже стосується соціології і психології суспільства, методології професійної миследіяльності і культуротворення, наукового проектування соціосистем, сучасних засобів експериментування та інноваційного навчання. Анатолій Васильович є автором соціокультурної доктрини, теорії освітньої діяльності та наукового проекту модульно-розвивальної системи національної освіти, що з 1992 року реалізується у двох десятках загальноосвітніх шкіл України як фундаментальний соціально-психологічний експеримент.
За три десятиліття професором А.В. Фурманом створена оригінальна наукова школа як дослідний колектив у царині вітчизняної соціогуманітарної науки, який нині реалізує третю дослідницьку програму опрацювання ідеї, змісту, форм та інструментів уможливлення професійного методологування на будь-який предмет. Мовиться про новий методологічний напрям постнекласичного стилю теоретизування — вітакультурну методологію, котра отримує конкретизацію у різних сферах суспільного практикування.
Отож наукова школа як науково-освітня група однодумців реалізує авторську програму інноваційного розвитку національної системи освіти і соціогуманітарної науки засобами міждисциплінарного поєднання соціологічних, психологічних, освітологічних і методологічних знань, а з 2003 — ще й займається професійним методологуванням. Зокрема, з 1998 року — у різних куточках країни проводяться Щорічні зібрання авторської наукової школи, результати роботи яких висвітлюються у пресі. На сьогодні зміст діяльності наукової школи головно стосується розробки освітології як нового синтетичного напряму міждисциплінарних досліджень, що інтегрує авторські теорію освітньої діяльності, вітакультурну методологію, інноваційну оргтехнологію модульно-розвиваючого навчання і масовий соціально-психологічний експеримент. Нині осердя наукової школи центрується довкола кафедри психології та соціальної роботи ЗУНУ, яку Анатолій Васильович очолював з 2003 до 2021 року, а зараз працює професором названої кафедри класичного університету м. Тернополя.
З 2000 року візитівкою авторської наукової школи є фаховий теоретико-методологічний часопис «Психологія і суспільство» (категорія «Б»), головним редактором якого є професор А.В. Фурман. З 2005 журнал виходить із додатком «Вітакультурний млин», що висвітлює зміст і форми роботи постійно діючого методологічного семінару при науковій школі. Водночас очільник наукової школи є членом редакційних колегій журналів «Рідна школа», «Освіта і управління», «Соціальні технології», «Психологія особистості», заступником голови науково-технічної ради ЗУНУ, членом кількох спеціалізованих рад із психології, членом Державної акредитаційної комісії МОН України (у 2010—2014 роках).
Професор А.В. Фурман підготував 20 кандидатів наук, зокрема, 7 кандидатів педагогічних наук та 13 кандидатів психологічних наук. За останнє десятиріччя представниками його наукової школи (д.психол.н., проф. Фурман О.Є., д.психол.н., проф. Шандрук С.К., д.психол.н., проф. Фурман А.А., д.психол.н., проф. Гірняк А.Н.) захищено чотири докторських дисертацій зі спеціальності 053 Психологія.
Нині для більшості молодих адептів наукової школи професор Анатолій Фурман є тим «perpetuum mobile», котрий випромінює шалену потугу та постійну готовність до генерування нових ідей. Для студентів він же постає надійним маяком у стихії сучасної науки та бездонним джерелом цікавих візій, котрі викликають захоплення й дивовижне бажання наслідувати все найкраще, що спонукає до нестримного руху й самовдосконалення. Відтак справа його життя є своєрідним камертоном і надсучасним еталоном уже для декількох поколінь представників національної інтелектуальної еліти.